Leta i den här bloggen

söndag 1 juli 2012

Lärare och Astronauter

Samma dag som Sverigedemokraternas Åkesson ”tjatade” om invandring i Visby publicerar DN en artikel skriven av integrationsministern tillsammans med näringslivsföreträdare där öppenhet och mångfald lyfts fram som avgörande för vår tillväxt. Vårt land har, som tidigare diskuterats, berikats av en mängd duktiga invandrare som kommer hit och gör stor nytta både inom näringslivet, staten och kulturen. Faktum är att det inte är någon ny trend: hela svenska befolkningen (även de 85% som är födda i landet) härstammar på ett eller annats vis från just invandrare - för 10 000 år sedan täcktes landet av en upp till 3 km tjock inlandsis! Vad är 10 000 år i mänsklighetens utveckling? För drygt fem miljoner år sedan skilde sig schimpanserna och vår gemensamma anfader. För 150 000 till kanske 200 000 år sedan utvecklades vår art Homo Sapiens. Så gott som alla av oss har dock invandrarpåbrå av mycket yngre datum: vi har i detta land haft förmånen att kontinuerligt få in friska gener från Europa, Asien och Afrika.

Visst är invandringen viktig för att vi ska kunna vara ett fortsatt framgångsrikt land. Och som framgångsrikt land kan vi nämligen attrahera just duktiga och ambitiösa invandrare - en win-win situation. Men det finns annat vi också måste fokusera på! Ska vi förbli och utvecklas som framgångsrikt kunskapssamhälle, som nu tycks vara den huvudsakliga vägen till framgång, så måste vi ha en utomordentligt bra skola, motiverade elever och duktiga lärare. Vi kan inte, om vi är seriösa, fortsätta att ha lågavlönde lärare. Tvärtom - läraryrket ska vara attraktiv så att vi i framtiden kan få de duktiga och ambitiösa lärare vi behöver för att utbilda nästa generation! Se även SvD, SkD, SR och tidigare: Självkastrerande Kunskapssamhälle och Talibaner smartare än svenskar?

Vad är det då lärarna ska lära ut? Jo kunskap! Inledningsvis elementära färdigheter som är lära sig läsa, skriva och räkna sedan ska eleverna, på högskola och universitet, ges möjligheter att ta del av den senaste forskningen kan erbjuda. Kunskapen vi människor har, som gör att vi kan bygga (om uttrycket tillåter) allt mellan himmel och jord (bland annat datorer, tangentbord och dataskärmar) kommer från vetenskaplig forskning. Annan kunskap, som t.ex. metafysik, leder inte framåt utan kan i detta sammanhang betecknas som dökött. Naturvetenskapen ägnar sig åt att utforska vår värld på alla håll och platser bland annat i rymden. Idag landade tre astronauter, från rymdstationen ISS, med en rysk Soyuz-kapsel i Kazakstan. På samma sätt som Sverige måste klara av att ha en bra utbildning måste vi tillsammans med resten av världen klara av att finansiera dyr och komplicerad forskning, som den på ISS, så vi får ny kunskap. För att klara av denna svåra forskning så måste vi ha duktiga och motiverade lärare som kan utbilda elever så att några av dem kan bli astronauter. Lärare och astronauter går hand i hand!

13/7-12 Fler lediga lärarjobb oroar SR

Bild från GearCrave

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar