Redan i början av nittonhundratalet räknade raketforsknings-pionjären Konstantin Tsiolkovsky ut att en farkost måste nå dryg 28 000 km/h (eller 8000 m/s). För detta krävs det en väldigt mängd bränsle - i teorin runt 8 ggr farkostens egen vikt (i praktiken mer). Det skulle vara som att utrusta bilen med en tank på 12 000 liter plus en motor på 1 miljon hästkrafter utan att bilen för den skull får bli så mycket tynger. Med andra ord mycket svårt särskilt då den helst ska vara återanvändbar - annars försvinner poängen. Därför har man till dagen datum använt flerstegsraketer.
Rymdskytteln var ett steg i denna riktning där det mesta var återanvändbart (i varje fall första steget - bosterraketerna och tredje steget - rymdfärjan, om man räknar tanken som andra steget). Tyvärr visade den sig bli dyrare än engångsraketerna och när den dessutom drabbades av flera tragiska olyckor lades tekniken ned. Idag står hoppet till moderna kommersiella flerstegsraketer och möjligen på längre sikt utveckling av kraftigare och snabbare jetmotorer som ska kunna använda atmosfärens syre "i ett första steg" för att sedan accelerera ut i rymden med en mindre raketmotor. Då kan man nämligen minska mängden bränsle man måste ta med sig - största delen av bränslet utgörs annars av syre.
Att bygga en jetmotor som fungerar i de extremt höga hastighetern är svårt - bränsle och luft måste blandas på något sätt. Olika tekniker har föreslagit och många försök har gjorts. I dag rapporteras om ett sådant som tyvärr misslyckades: USA:s superplan störtade. Det handlar om att använda en kombination av ramjet-motorer och framtida scramjet (som i princip skulle kunna närma sig hastigheter på 28 000 km/h). Drivkrafterna för denna teknik är naturligtvis inte bara att bygga rymdfarkoster (för då skulle det vara mycket svårt att finansiera utvecklingen) utan man sneglar även på snabbare missiler eller superflygplan (mycket snabbare än gamla Concorde). Rent tekniskt är det en mycket intressant och utmanande utveckling. Men vi lär få nöja oss med vanliga raketer en bra tid framöver. Det krävs stora tekniska genombrott för att enstegsraketer ska bli möjliga. På lång sikt finns även förslag på än mer avancerade och storslagna transportsystem som rymdhissen.
17(8-12 Därför kraschade scramjetroboten igen NyTeknik
Bild från Rakete Emscher ur albumet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar