Leta i den här bloggen

lördag 31 mars 2012

Svenskt Ateistiskt Tempel?

I början av året föreslog Alain de Botton bygget av ett ateistiskt tempel i London. Förslaget kommer i samband med att han släpper sin nya bok "Religion for Atheists: A Non-believer's Guide to the Uses of Religion" (se tidigare inlägg Tro, finns bl.a. på Amazon). Alain frågar sig "Varför ska religiösa människor ha de vackraste byggnaderna i landet?" och hävdar "Det är dags ateister har sina egna versioner av de stora kyrkorna och katedralerna". Han menar att till ett sekulärt tempel skulle människor kunna gå och lyssna till visdomsord, lyssna på musik och samla sig. Alian har även presenterat sina tankar om "Ateism 2.0" i ett TED-tal.

Förslaget har mötts av mestadels negativ kritik. Bland andra ställer sig Richard Dawkins frågande: "Ateister behöver inte tempel, Jag tror att det finns bättre saker att spendera denna typ av pengar på. Om du ska spendera pengar på ateismen du kan förbättra sekulär utbildning och bygga icke-religiösa skolor som lär rationellt, skeptisk kritiskt tänkande". John Gray argumenterar i The Guardian för att det är en trevlig men icke fungerande idé "som att återuppfinna ett hjul som inte kan rulla". I samma tidning får Alain även kritik av Steve Rose. Han tycker att det mest liknar ett stolligt konstprojekt och att det redan finns byggnader som kan tjäna som "rationalist-tempel", t..ex. Large Hadron Collider. Andra håller med och ger exempel på att vi redan har "ateistiska tempel" i form av bibliotek. Det är faktiskt svårt att hitta någon tidningsartikel som är positiv till Alain idé (om någon hittar: skicka länk till mig). Är man vitsig skulle man kunna karakterisera kritiken med "de Botton is nådd". Se även SvD, GP, Kyrkans tidning och Humanistbloggen.

I Sverige har många kritiska röster höjts, bl.a. Natalia Kazmierska "Flummiga ateister – inget för fattiga" i Aftonbladet (slarvigt skrivet med osakliga påhopp på ateister, se t.ex. Christer Sturmarks bemötande). Författaren Göran Rosenberg och Anna Bergström från Förbundet Humanisterna uttrycker tveksamhet inför ett ateistiskt tempel i kulturradion. För att hitta något stöd för idén att bygga "Ateistiskt tempel" får man leta länge. Ett fall dyker upp i Christer Sturmarks intervju med Sam Harris i Sans Magasin. Harris om vad "kristna" människor säger "de är med i kyrkan för att de vill ha någonting att göra på söndagarna. De är föräldrar och behöver ett system där också deras barn passar in. Kanske vi behöver skapa ett ”förnuftets tempel” någon gång framöver? Det skulle kunna bli ett ställe dit man gick på söndagarna. Det behövde inte vara ett universitet, men det skulle vara en plats som verkligen hedrade också mysteriet i våra liv och som grundade allt på sanningen om oss själva".

Ateistiska tempel är ingen ny idé den presenterades redan för drygt 200 år sedan av konstnären Jacques-Louis David. Om vilket Alain de Botton, juni 2008, själv i Standpoint skriver:
"I de tidiga euforiska dagarna av den franska revolutionen, presenterade målaren Jacques-Louis David vad han kallade "mänsklighetens religion", en sekulariserad version av kristendomen som syftade till att bygga vidare på de bästa delarna av de gamla, misskrediterade grundsatser. I denna nya sekulära religion, skulle det finnas festdagar, ceremonier bröllop, vördade siffror (sekulariserade helgon) och även ateistiska kyrkor och tempel. Den nya religionen skulle förlita sig på konst och filosofi, men med öppna didaktiska ändamål: den skulle använda en arsenal av tekniker som är kända från traditionella religioner (byggnader, stora böcker, seminarier) för att försöka göra oss goda enligt den förnuftigaste och mest avancerade förståelse av världen". Det blev inget av den religionen och idéerna föll i glömska.

Bortom den filosofiska diskussionen finns det praktiska aspekter på Alains idé. Sekulära ateister och agnostiker har också ett behov av en värdig lokal för sorg och högtider. Bekanta här i Sverige har haft svårt att hitta lokal för bröllop och senare dop. Till festivalen Burning Man har det sedan 2000 byggts sekulära tempel. Förra sommaren byggde ett internationellt team ett ateistiskt tempel med stor framgång. Tankarna bakom det liknar Alains och har presenteras som TED-talk (se nedan).
Jag frågar mig: finns det ett behov av permanent lokal för värdiga sekulära ceremonier, sorg och för eftertanke i Sverige? I så fall är det ett "ateistiskt tempel" eller ska det heta något annat?


4 kommentarer:

  1. Ja, det tror jag det finns. Men personligen räcker det med sekulära minneslundar och begravningsplatser.

    Ps. Du stavar Sturmarks man fel

    SvaraRadera
  2. Tack Ulf,
    Jo de är viktiga. De ateistiska templet skulle kanske behövas för dop. För bröllop finns det så många andar lokaler (herrgårdar mm).
    Har rättat stavningen: svårt att vara dyslektiker -man läser, spell-checkar och läser... och ände slinker stavfel igenom. Tack

    SvaraRadera
  3. Ja bibliotek är ju faktiskt ett slags ateistiskt tempel. Har aldrig tänkt på det men det stämmer faktiskt! Här finns vetenskap och vetande. Och folk som kan ta del av dess lära på samma sätt som en religion i en kyrka eller moske. Man kanske kunde bygga grandiosare och stiligare bibliotek både till innehåll och arkitektur dock. Jag har besökt kommunala bibliotek när jag jobbat i Sverige, England och USA.
    De som är mest trevliga har cafeer och resturanger inom biblioteket.
    Och visst kunde man ha ett rum "föreläsningsrum" inom bibliotekets hus där man döper barn och "välsningar" dem för livslångt lärande med mycket vetande och kunnande?
    Det är väl bara att ingen gjort slag i saken?

    SvaraRadera