Leta i den här bloggen

torsdag 1 mars 2012

Systrar och bröder

Den religiösa skendemokratin Iran går till val imorgon. Men befolkningen har inget riktigt val: det finns ingen opposition värd namnet i Iran. Mullorna håller landet i ett järngrepp. Den nationella situationen visar likheter med de begränsade möjligheter till eget val av livsåskådning som många muslimer i praktiken har.

Blev igår själv ifrågasatt för att jag inte bemötte en muslimsk kvinnas argument i ett nätforum tillräckligt bestämt. Vi kallar henne "Syster" här. Jag hade framfört "vill man lura i en individ något som strider mot förnuft och erfarenhet så erbjuder tidiga barndomen en mycket kraftfull möjlighet (tomte-troende Erika på P3)".

Syster hävdade "Det är din subjektiva uppfattning att religion och tro handlar om något som strider mot förnuft och Erfarenhet"

Varvid jag hade svarat att det finns drösvis med exempel på det men att jag inte orkar räkna upp dem (finns gott om andra som gör). Även om jag vill omvända muslimer (vilket jag inte vill) så skulle Syster inte gå att omvända om jag så tvingade ner hela " The God Delusion " med gösstake!

Jag tror att hon, och många av hennes systrar och bröder, strandar hårt på tomte-indoktrinerings beachen . Lyssnar man på radiolänkarna om Erika kan man ana hur det går till i djupt religiösa familjer som är betydligt mer konsekvent och systematiskt. Med tanke på hur ömma tår Syster har på nätforum så kan man tänka sig hur hårt hennes föräldrar reagerat om hon ens knystar om att ifrågasätta profeten, koranen eller den enda guden.

Det är faktiskt inte Systers "fel" -utan ett resultat av något hon blivit utsatt för i unga år av sina föräldrar och sin kultur. Innan hon hade bildat sin personlighet och innan hon hade chans att kritiskt granska religiösa påståenden och utsagor. Hon hade inget val, pss Estelle . Jag hade antagligen själv också slagits hårt för min monoteistiska gud om jag utsatts för systematisk "tomte indoktrinering" i unga år!

Det skulle vara mycket mycket svårt för Syster att sluta tro på gud även om hon själv av ngn outgrundlig anledning) skulle bestämma sig för att försöka bli ateist. Det man kan hoppas på för de starkt religiöst troende (inta bara muslimer då utan även frireligiösa, fundamentalistiska kristna, judar och andra) är att de börjar tolerera ateister och att de utbildar sig. Då kan de få en mer nykter världsbild och uppskatta värdet av vetenskap -som de alla drar stor nytta av (bl.a. datorer och internet som möjliggör att de kan blogga, chatta, sprida sitt budskap mm). I vetenskap vs politik refererar jag den egyptiske nobelpristagaren Ahmed Zewails "Soft power of Science" där han argumenterar väl för just denna möjlighet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar